Dieta a migrena

Migrena jest schorzeniem  przewlekłym, charakteryzującym się obecnością napadowych, mocnych bólów głowy, którym asystują też inne objawy. Ta bardzo powszechna dolegliwość neurologiczna, występuje przede wszystkim u kobiet. Dowiedz się jakich produktów spożywczych unikać by nie zwiększać prawdopodobieństwa wystąpienia lub nasilenie już istniejącego bólu.

Głównym objawem migreny jest ból głowy. Zwykle jest on umiejscowiony z jednej strony głowy, najczęściej za gałką oczną i skronią. Posiada charakter zwiększający się i pulsujący, choć nie jest to regułą. Migrenie mogą towarzyszyć także inne objawy: nasilenie bólu podczas aktywności fizycznej, występowaniem nudności oraz wymiotów, nadwrażliwość sensoryczna czy łzawienie oczu.

Wieloletnia obserwacja pacjentów dotkniętych tym schorzeniem wskazuje, iż przyczyna choroby jest złożona. Zwykle wymienia się podłoże genetyczne, ale też niektóre czynniki środowiskowe mogą powodować lub nasilać migrenę. Do najczęstszych należą: stres, zmiany hormonalne u kobiet, pozostawanie na czczo lub ograniczanie jedzenia, zmiany pogody, intensywne zapachy, ból odcinka szyjnego kręgosłupa i o czym wiele osób zapomina także niektóre pokarmy.

Dieta

Regularne posiłki:  w diecie przeciwmigrenowej nie należy pomijać posiłków. Warto spożywać je regularnie. Pomijanie posiłków stanowi czynnik wyzwalający migrenę u 57% pacjentów w badaniach klinicznych i populacyjnych.

Do niewskazanych produktów należą: czekolada, kawa, napoje alkoholowe, sery dojrzewające i pleśniowe, produkty zawierające glutaminian sodu, wędliny długo dojrzewające, owoce cytrusowe, lody, marynowane śledzie, wątróbka i barwniki spożywcze. Wymienione pokarmy mogą zawierać jeden lub kilka związków wywołujący ból  (tyraminę, fenyloetyloaminę , aspartam , azotyny, alkohol, kofeinę lub glutaminian monosodowy).

Ogólne zalecenia co do wyboru żywności w diecie oparte są na zawartości tyraminy (powoduje uwalnianie norepinefryny z zakończeń nerwowych, przez co może powodować bóle głowy), a także innych powszechnych żywieniowych czynnikach wyzwalających. Dieta eliminacyjna trwająca 6 tygodni oparta na badaniach reakcji IgG zależnej układu odpornościowego również przynosi pozytywne i istotne statystycznie efekty w zmniejszaniu częstotliwości napadów migreny.

Unikaj cukru, gdyż powoduje gwałtowny wyrzut insuliny: ból może też być wynikiem nagłego wyrzutu insuliny związanego ze spożyciem łatwo przyswajalnych węglowodanów oraz hipoglikemii reaktywnej. Unikaj cukru, słodyczy, syropu glukozowo-fruktozowego, stężonych soków owocowych, suszonych owoców i jasnej pszenicy.

Suplementacja

Magnez odgrywa  istotną rolę w utrzymaniu prawidłowego stężenia neuroprzekaźników, napięciu naczyń krwionośnych, poziomu tlenku azotu i innych czynników wpływających na częstotliwość i nasilenie migreny. W badaniach stwierdzono, iż  do 50% osób cierpiących na migrenowe bóle głowy ma niedobory magnezu.

Witaminy z grupy B w formie B-kompleksu: niemal 20% tych, którzy cierpią z powodu migreny, ma mutację genu MTHFR, która zazwyczaj powoduje wzrost poziomu homocysteiny. Uczeni odkryli, że określone dawki witamin z grupy B, spowodowały obniżenie poziomu homocysteiny i wynikające z tego zmniejszenie nasilenia i częstości objawów migrenowych.

Istnieją też doniesienia, iż warto suplementować witaminę D3, koenzym q10 jak również niektóre szczepy bakteryjne w formie  probiotyku.

Zioła

Złocień maruna (lub wrotycz maruna), to zioło które poprawia krążenie w naczyniach mózgowych,  działa rozkurczająco i przynosi ulgę w migrenie i bólach spowodowanych niedotlenieniem. Już 2-3 miesięczna kuracja standaryzowanymi preparatami może znacząco zmniejszyć częstość występowania ataków migreny, a nawet całkowicie je wyeliminować. Jak wykazały badania, warto zażywać złocień  maruna z korą wierzby, gdyż takie połączenie preparatów zmniejszyło liczbę ataków migreny o 57% po 6 tygodniach leczenia a o 62% po 12 tygodniach, obniżało również nasilenie bólu i jego czas trwania.

Pin It