Przewlekłe zapalenie prostaty

Zapalenie prostaty, czyli gruczołu krokowego, to jedna z najczęstszych męskich chorób zapalnych. Szacuje się, że może wystąpić u nawet 50% mężczyzn w jakimś okresie ich życia. Przewlekłe zapalenie gruczołu krokowego jest chorobą nawracającą, która może utrzymywać się od kilkunastu miesięcy do wielu lat.

Opis, przyczyny i objawy

Gruczoł krokowy (prostata, stercz) jest narządem występującym u mężczyzn. Ma kształt i wielkość orzecha włoskiego. Umiejscowiony jest tuż pod pęcherzem moczowym, otaczając cewkę moczową. Produkuje płyn, który jest składnikiem nasienia.

Przewlekłe zapalenie gruczołu krokowego najczęściej dotyczy mężczyzn po 40 roku życia i rozwija się stopniowo, powtarza często, przy czym zakażenie trwa przez dłuższy czas (dłużej niż 3 miesiące). Objawami przewlekłego zapalenia prostaty są m.in.: dyskomfort i/lub bóle w okolicach krocza, podbrzusza, bóle w dole pleców, problemy z oddawaniem moczu, dyskomfort przy wytrysku, ogólne osłabienie organizmu.

Występują 2 rodzaje przewlekłego zapalenia prostaty: bakteryjne lub wirusowe przewlekłe zapalenie stercza to ok. 5–10% wszystkich przypadków (bakterie pochodzą z zakażonego moczu) oraz ponad 90% przypadków to tzw. zespół niebakteryjnego przewlekłego zapalenia stercza. Przewlekłe zapalenie może wystąpić po epizodzie ostrego zapalenia. W przypadku bakteryjnego przewlekłego zapalenia gruczołu krokowego trwałe wyleczenie uzyskuje się u około 50–60% mężczyzn. U pozostałych choroba nawraca po jakimś czasie, a niekiedy występują liczne nawroty. Całkowite wyleczenie w niebakteryjnym zespole przewlekłego zapalenia stercza uzyskuje się rzadziej, niż w zapaleniu bakteryjnym. Natomiast w przypadku tej postaci choroby zdarza się, że dolegliwości ustępują samoistnie i trwale.

Nie są dokładnie znane przyczyny przewlekłego niebakteryjnego zapalenia prostaty. Prawdopodobnie spowodowane jest ono przez nagromadzenie wielu czynników, np. zaburzeń w regulacji nerwowej, napięcia mięśni prostaty czy cewki moczowej. Możliwą przyczyną jest również stres, zaburzenia psychiczno-emocjonalne, hormonalne oraz autoimmunologiczne.  Czynnikami zwiększającymi ryzyko przerostu stercza są: nieprawidłowa dieta, zanieczyszczenie środowiska, palenie papierosów, siedzący tryb życia a także zastój wydzieliny stercza czy przechłodzenie.

Dieta wspomagająca

Jadłospis obfitujący w zbyt dużą ilość tłuszczu zwierzęcego, alkoholu, kofeiny, ostrych przypraw, syntetycznych napojów gazowanych (np. typu cola), wysoko przetworzone produkty może mieć wpływ na zwiększanie się przerostu stercza.  Dieta w schorzeniach prostaty powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych: białek, tłuszczy, witamin oraz minerałów w odpowiedniej proporcji.

Białko jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, który zwalcza wirusy i bakterie w organizmie (w tym w układzie moczowo-płciowym). Spore ilości białka obecne są w mięsie (np. drób, cielęcina), rybach (np. dorsz, morszczuk, pstrąg łososiowy), a także w przetworach mlecznych (jogurt naturalny, kefir, biały ser) oraz w jajach i nasionach roślin strączkowych (fasola, soja, soczewica).

Według badań nadmiar tłuszczów zwierzęcych, może przyczynić się do powiększenia masy gruczołu krokowego, lepiej, więc ograniczyć spożywanie tłustych mięs. W diecie nie powinno zabraknąć również odpowiednich tłuszczy, najlepiej roślinnych (oliwa z oliwek, olej z pestek dyni, orzechy). Dostarczają one nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 oraz witaminy E, która skutecznie usuwa wolne rodniki, chroniąc organizm przed chorobą nowotworową.

Z kolei spożywanie tłustych ryb (np. pstrąg łososiowy, halibut) dostarcza kwasów omega-3, które chronią organizm przed rozwojem chorób układu krążenia oraz wykazują działanie przeciwzapalne.

Spośród produktów bogatych w węglowodany najlepiej wybierać te, które zawierają duże ilości błonnika, który wpływa korzystnie na pracę jelit, chroni przed chorobami nowotworowymi, a także wspomaga proces odchudzania np. chleb orkiszowy lub żytni za zakwasie, kasza gryczana, ryż dziki, makaron orkiszowy.

Dobrym źródłem witamin i składników mineralnych, które wspomagają leczenie prostaty, są warzywa i owoce. Ze względu na obecność flawonoidów i witamin o właściwościach antyoksydacyjnych (witamina A, C, E) szczególnie polecane są: brukselka, pomidory, kapusta, zielona i czerwona papryka, szpinak, szparagi.

Substancje roślinne, które wspomagają leczenie farmakologiczne prostaty to: sitosterole, flawonoidy oraz likopen.

Siterole to związki obniżające poziom cholesterolu we krwi, a także wykazują właściwości przeciwzapalne. Sitosterole znajdziemy w: nasionach dyni, kiełkach pszenicy, otrębach ryżowych, ziarnach sezamu.

Likopen to, ważny składnik stosowany w profilaktyce przerostu stercza, a także przeciwutleniacz chroniący przed zmianami nowotworowymi. Dobrym źródłem likopenu są: pomidory, arbuzy, owoce dzikiej róży, czerwone grejpfruty.

Izoflawony występujące w roślinach strączkowych (np. groch, fasola, ciecierzyca) pozytywnie wpływają na gospodarkę hormonalną. Są zalecane także w profilaktyce schorzeń prostaty.

Liczne badania wykazują korelację pomiędzy niedostatecznym spożyciem cynku a rozwojem chorób prostaty. Zalecanymi produktami bogatymi w cynk są: nasiona dyni i słonecznika, fasola, kiełki pszenicy, groch, orzechy.

Suplementacja i zioła

Badania wykazały, iż w przypadku przewlekłego zapalenia prostaty wyciągi z pyłku kwiatowego mają działanie przeciwzapalnie, zmniejszają nasilenie bólu i objawów podrażnieniowych. Flawonoid kwercetyna zmniejsza nasilenie dolegliwości u 67% pacjentów, a placebo u 20%. Popularny i polecany wyciąg z palmy karłowatej okazał się nieskuteczny w długotrwałej terapii. Warto do suplementacji wprowadzić także dedykowane probiotyki chroniące drogi moczowo-płciowe przed infekcjami oraz siemię lniane, które reguluje gospodarkę hormonalną i przy okazji zapobiega nowotworom prostaty. Z ziół do picia, polecane są napary z wierzbownicy drobnokwiatowej, której to wartość terapeutyczną w przeroście prostaty potwierdzono badaniami.

Aktywność fizyczna i stres

Pacjentom z przewlekłym zapalenie stercza zwykle radzi się stosowanie odpowiedniej diety, wykonywanie regularniej umiarkowanej aktywności fizycznej (wyjątki poniżej), unikania stresu, wysypianie się w nocy. Zwykle lekarz zaleca, aby unikać sytuacji związanych z uciskiem krocza, w których stercz ulega mechanicznemu podrażnieniu (np. jazda na rowerze, jazda konna). W celu zmniejszenia dolegliwości bólowych można spróbować stosować nasiadówki w ciepłej wodzie. Wydaje się, że stany przewlekłego stresu sprzyjają wystąpieniu zespołu zapalenia prostaty, dlatego ich unikanie może być sposobem zapobiegania części przypadków tej postaci zapalenia stercza.

• Przygotowanie do pierwszej wizyty

1. Przynieś swój spisany jadłospis z 2-3 dni (godzina, posiłek, ilość): WZÓR
    2. Jeśli cierpisz na choroby przewlekłe i posiadasz wyniki badań z nimi związane, przynieś je na wizytę
    3. Przed analizą składu ciała: miej na sobie lekką odzież, nie uprawiaj sportu, nie spożywaj posiłków i nie pij nadmiernej ilości płynów 2h przed badaniem. Przeciwwskazania: ciąża, rozrusznik serca

Przebieg wizyty

Wizyta pierwsza

1. Wywiad chorobowy
    2. Analiza składu ciała
    3. Wywiad żywieniowy
    4. Omówienie zaleceń żywieniowych (jeśli badania nie będą potrzebne)

Jeśli badania nie będą potrzebne, możliwe jest opcjonalne opracowanie zaleceń dietetycznych w formie pisemnej (w ciągu maksymalnie 5 dni roboczych za dodatkową opłatą, szczegóły w cenniku)

Wizyta kolejna (gdy na pierwszej wizycie skierowano na badania)

1. Analiza wyników badań
    2. Analiza składu ciała
    3. Omówienie zaleceń żywieniowych
    4. Opcjonalne opracowanie zaleceń dietetycznych w formie pisemnej (w ciągu maksymalnie 5 dni roboczych za dodatkową opłatą, szczegóły w cenniku)

Kolejne wizyty kontrolne w zależności od problemu mogą występować co 1-6 miesięcy.

Wykrywanie nietolerancji pokarmowej

Przeprowadzenie czułych testów na nietolerancję pokarmową pozwala ustalić, jakie składniki spożywanych pokarmów wywołują niepożądane skutki.

Dieta a stan zdrowia

Związek diety z kondycją zdrowotną oraz całościowym samopoczuciem jest bardziej ścisły, niż może się to wydawać.

Wspomaganie dietą leczenia chorób

Podstawą wspomagania leczenie większości chorób - przewlekłych bądź czasowych - jest ustalenie odpowiedniego żywienia.

Dietetyk IBS Poznań - DIETETYK-MED - zapoznaj się z ofertą