W DNIACH 20-31.12.2017 GABINET STACJONARNY BĘDZIE NIECZYNNY.

ZAPRASZAMY DO ZAPISÓW NA 2018 ROK PRZEZ TELEFON *537 712 370 LUB E-MAIL: info@dietetyk-med.pl LUB PORTAL ZNANYLEKARZ.PL

ZAMÓWIENIA NA TESTY MIKROFLORASCAN BĘDĄ REALIZOWANE NA BIEŻĄCO.

*Zapisy telefoniczne obsługuje telerejestracja znanylekarz.pl

Dlaczego i jak powinniśmy suplementować witaminę D?

Witamina D zaliczana jest do związków rozpuszczalnych w tłuszczach, wykazujących wielostronny wpływ na organizm: reguluje gospodarkę wapniowo-fosforową i mineralizację kości, jest niezbędna dla sprawnego działania układu immunologicznego (odporność), endokrynnego, mięśniowego i nerwowego. Niedobór witaminy D u dzieci prowadzi do krzywicy i zmniejszenia masy kostnej, a u dorosłych do osteoporozy.  Objawia się także wadliwym funkcjonowaniem układu nerwowego i mięśniowego,  zapaleniem spojówek, stanami zapalnymi skóry, osłabieniem, zmniejszeniem odporności oraz zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób autoimmunologicznych oraz nowotworowych.


Głównym źródłem (90%) witaminy D jest synteza skórna zachodząca jedynie pod wpływem promieni UVB ze światła słonecznego (solarium niestety nic tu nie pomoże).  Produkowana ilość u ludzi podlega wahaniom sezonowym i zazwyczaj spada, im dalej się znajdują na północ lub południe od strefy okołorównikowej. W naszej szerokości geograficznej strefy klimatu umiarkowanego, ilość światła słonecznego przez około połowę roku jest niewystarczająca, aby można było wytworzyć witaminę D w zadawalającej ilości.  Możliwe jest to jedynie w okresie od maja do sierpnia w godz. 10-15, przy ekspozycji ok. 20% powierzchni ciała (np. obie ręce od ramion do dłoni). Dodatkowo na skórną produkcję mają wpływ takie czynniki jak zachmurzenie i zanieczyszczenia powietrza, stosowanie kremów z filtrem oraz starzenie się skóry.

W większych ilościach witamina D występuje w zasadzie tylko w rybach morskich (węgorz, łosoś, tuńczyk, makrela, śledź, sardynki) oraz olejach rybnych (tran), znacznie mniejsze ilości znajdują się w produktach mlecznych i mięsie.

Mikrogramy [µg] wit. D/100 g produktu:

  • węgorz świeży 30 µg (1200 j.m.) - bardzo dużo
  • śledź w oleju 20 µg (808 j.m.)
  • łosoś 14 µg (540 j.m.)
  • ryby z puszki 5 µg (200 j.m.)
  • żółtko jaja 1,4 µg (54 j.m.)
  • ser żółty 0,5 µg (18 j.m.)
  • mleko krowie 0,02 µg (0,8 j.m.) - bardzo mało 

1 j.m. = 0,025 µg

Aby pokryć dzienne zapotrzebowanie należałoby jeść ogromne ilości ryb, codziennie i to nie tylko w jednym posiłku. Byłaby to niezwykle utrudniona, kosztowna i zbyt monotonna dieta. Pozostaje nam zatem suplementacja. W Polsce w profilaktyce i leczeniu stosuje się głównie cholekalcyferol (podlega przemianom w wątrobie oraz w nerkach dając postać aktywną witaminy D3 - kalcytriol).

Podaż witaminy D u osób dorosłych, u których nie stwierdzono niedoboru, z żywności i/lub preparatów farmaceutycznych powinna wynosić 2000 j.m./dobę w okresie od października do kwietnia, a także w miesiącach letnich, jeżeli nie jest zapewniona wystarczająca synteza skórna witaminy D. 

Z praktyki wynika, że takie rekomendacje są znacząco zaniżone, ponieważ u nawet 90% populacji w naszym kraju wykazuje niedobory. Osoby dorosłe o prawidłowej masie ciała spokojnie mogą przyjmować większe dawki np. 2000 - 4000 j.m.

W przypadku kobiet ciężarnych  i karmiących piersią, dzieci i nastolatków w wieku 11- 18 lat oraz osób starszych za maksymalny bezpieczny poziom uznaje się 4000 j.m. W przypadku dzieci  w wieku 1- 10 lat - 2000 j.m.

Suplementacje należy dostosować indywidualnie zwłaszcza u osób ze skrajnym niedoborem witaminy D (poniżej 10 ng/ml), osób z nadwagą i otyłością, cierpiących na choroby nowotworowe, autoimmunologiczne lub depresję. Stosuje się tutaj tzw. dawki terapeutyczne w zależności od wieku i masy ciała. U osób dorosłych od 3000 j.m. do 10000 j.m.

Ilość suplementowanej witaminy należy dobrać tak, aby jej poziom we krwi (tzw. 25(OH) ) wynosił  50 - 70 ng/ml. Badanie takie można wykonać w większości laboratoriów.

PRZY STOSOWANIU WYSOKICH DAWEK WITAMINY D NALEŻY RÓWNIEŻ ZAŻYWAĆ WITAMINĘ K2 (aby nie doprowadzić do zwapnienia tkanek i zapewnić dobrą mineralizację kości).

ABY DOBRAĆ ODPOWIEDNIĄ DAWKĘ NALEŻY W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI  WYKONAĆ BADANIE LABORATORYJNE.

Nie jest możliwe przedawkowanie witaminy przy zwykłej diecie lub intensywnej ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Nadmierna ilość promieni UV rozkłada witaminę D. Do przedawkowania witaminy D podawanej doustnie dochodzi niezwykle rzadko, a to dlatego, że zachodzi przy podawaniu przez długi okres czasu wysokich dawek - ok. 50 000 j.m./dobę. Zatem śmiało możemy rozpocząć niezbędną suplementację.

Czasami mimo zastosowanej suplementacji wysokimi dawkami witaminy D, nie obserwujemy wzrostu  jej stężenia w osoczu krwi. Przyczyn tego może być wiele. Witamina D wymaga do prawidłowego działania różnych witamin i minerałów a ich braki często hamują wchłanianie witaminy D. Warto zwrócić szczególną uwagę na magnez, witaminę A, K oraz witaminy z grupy B. W przypadku zaburzeń flory jelitowej należy podejrzewać niedobory witaminy K, zwłaszcza gdy obserwujemy krwawienie z dziąseł, siniaki, czy popękane naczynka. Przy pogorszonej ostrości widzenia, zwłaszcza w nocy, możemy natomiast podejrzewać niedobory witaminy A. W takich wypadkach suplementacja tylko witaminą D jest niewskazana. Stosunek witaminy A do D powinien wynosić 2:1. W sytuacji stwierdzenia niedoborów witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K) suplementacja tranem będzie najbardziej korzystna.

Witamina D może ułatwić wchłanianie elementów nieorganicznych: wapń, magnez, miedź, cynk, żelazo, selen, ale również może ułatwiać usuwanie metali toksycznych takich jak: ołów, arsen, glin, kadm, kobalt czy stront.

Pin It