Zapisy telefoniczne obsługuje telerejestracja ZNANYLEKARZ.PL

Polskie super foods czyli nasza rodzima superżywność

Superżywność (ang. superfoods) to żywność pochodzenia naturalnego, szczególnie bogata w składniki odżywcze i/lub minerały i/lub antyoksydanty i/lub witaminy, których wysokie stężania oddziałują korzystnie na nasz organizm. Powinna być to żywność świeża a co się z  tym wiąże występująca lokalnie. Powinniśmy szukać takiej żywności we własnym ogródku. Do popularnych produktów z kategorii superfoods zaliczają się ostatnio modne nasiona chia, jagody goji, orzechy pekan czy algi (spirulina, chlorella). Czy jednak na naszych rodzimych terenach nie ma nic co można nazwać "superjedzenim"? Nic bardziej mylnego. Możemy przebierać w wielu produktach, które będą bogate w prozdrowotne składniki.


POLSKA LISTA  SUPERFOODS (top 10)

1. Aronia

To najbogatsza w antyoksydanty jagoda na naszych terenach. Zawiera spore ilości wit. C, rutyny i minerałów. Ma działanie przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe i zapobiega nadciśnieniu tętniczemu. Flawonoidy poprzez wpływ na maleńkie naczynia krwionośne zapobiegają także chorobom oczu (degeneracja plamki żółtej, jaskra).

 2. Burak

Dzięki ogromnej zawartości barwnika betainy ma właściwości antyoksydacyjne i wraz z kwasem foliowym obniża w organizmie poziom homocysteiny, której wysoki poziom  zwiększa ryzyko rozwoju miażdżdżycy. To rubinowe warzywo zawiera ponadto rzadko spotykane pierwiastki: rubid i cez. Azotany w nim zawarte skutecznie obniżają ciśnienie krwi (zwłaszcza sok burakowy). Burak zwiększa także dotlenienie tkanek i poprawia wydolność fizyczną. Ma najlepiej przyswajalne żelazo ze wszystkich produktów roślinnych.

3. Orzechy włoskie

Zawierają m. in. wielonienasycone kwasy tłuszczowe, wit. E, kwas foliowy czy wit. B6 stymulującą produkcję przeciwciał. Występujący w nich kwas elagowy ma działanie przeciwnowotworowe. Orzechy usprawniają pracę mózgu dzięki zawartości fosforu, kwasu foliowego, magnezu, miedzi i manganu. Związki w nim zawarte przyczyniają się również do rozszerzenia naczyń krwionośnych, więc w rezultacie obniżają ciśnienie krwi.
 

4. Czosnek / cebula

To źródła naturalnych antybiotyków (alliacyny), potrafią skutecznie eliminować bakterie, wirusy oraz grzyby,  mają także działanie rozrzedzające krew. Są naturalnym prebiotykiem stanowiąc doskonałą pożywkę dla przyjaznych bakterii jelitowych. Dzięki zawartości kwerectyny mają działanie przeciwnowotworowe.


5. Gryka (kasza gryczana niepalona)

Najbardziej wartościowa ze wszystkich kasz. Bogata w białko, błonnik, liczne witaminy (np.  z gr. B)  i minerały (np. magnez, żelazo, miedź, cynk, jod). Sama gryka jako roślina jest wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym jako dobre źródło rutyny wzmacniającej naczynia krwionośne i kwercetyny (działanie przeciwnowotworowe). Pozytywny jest również fakt, iż nie zawiera glutenu, który w obecnych czasach został mocno zmodyfikowany.

6. Kiszonki

Chodzi tu o kapustę kiszoną, kiszone ogórki, zsiadłe mleko, kefiry czy jogurty, które są źródłem pożytecznych dla nas bakterii jelitowych. A te jak wiadomo wpływają na odporność organizmu, syntezę niektórych witamin, regulację apetytu i inne procesy. 80% odporności znajduje się w jelitach!

7. Siemię lniane

Bogate jest w kwasy tłuszczowe omega-3. Słyną one przede wszystkim z działania przeciwmiażdżycowego, przeciwzapalnego i przeciwnowotworowego, są bardzo ważnym budulcem organizmu. Siemię lniane to bogactwo wit. E, błonnika, białka czy potasu. Dzięki właściwościom osłaniającym śluzówkę żołądka i jelit, zapobiega zaparciom. Lignany zapobiegają z kolei nowotworom hormonozależnym np. nowotworowi piersi.


8. Zielone warzywa (pietruszka, sałata, szpinak, jarmuż, brokuły itd.)

Warzywa o zielonym kolorze bogate są w chlorofil, karoteny, potas, kwas foliowy, żelazo  i inne minerały oraz witaminy. Chlorofil wspomaga procesy oczyszczania organizmu wiążąc toksyny (w tym metale ciężkie).  Badania pokazują również, że chlorofil pozytywnie wpływa na układ krwionośny, immunologiczny, sprzyja regeneracji tkanek oraz hamuje stany zapalne. Zielone warzywa zawierają także sporo luteiny i zekasantyny wspomagające regenerację siatkówki oka.

9. Boczniaki

Owocniki boczniaka dostarczają łatwo przyswajalnego białka, kwasu foliowego, aminokwasów, witamin z grupy B i soli mineralnych; wykryto w nich także obecność lowastatyny obniżającej poziom cholesterolu we krwi. Mają także działanie przeciwnowotworowe i immunomodulujące.


10. Dzika róża

Jej owoce są zasobne w witaminę C (nawet 40 razy więcej niż cytrusy). Jest w nich też dużo innych witamin – A, B1, B2, E, K, a ponadto kwasu foliowego, karotenoidów, flawonoidów, kwasów organicznych, garbników, pektyn. Herbatka działa wzmacniająco oraz napotnie.

  

Pin It