W DNIACH 27.04-06.05 GABINET BĘDZIE NIECZYNNY. ZAPRASZAMY  W TYM CZASIE DO ZAPISÓW : TEL. 537 712 370

Zapisy telefoniczne obsługuje telerejestracja ZNANYLEKARZ.PL

Odporność a dieta i suplementacja

Obecnie coraz częściej spotykamy się z infekcjami wywołanymi przez bakterie oporne na działanie antybiotyków, co stanowi poważny problem. Jest to spowodowane nie tylko tym, że lekarze zapisują antybiotyki na byle przeziębienie, ale także dodawaniem antybiotyków do pasz (zwłaszcza ryb i drobiu). Jest to bardzo groźne zjawisko. Jak możemy zadbać o naszą odporność bez użycia syntetycznych farmaceutyków?



System odpornościowy (immunologiczny ) to układ złożony ze specyficznych komórek, białek, tkanek oraz organów. Odpowiada on za ochronę naszego organizmu przed wszelkimi niebezpiecznymi substancjami i drobnoustrojami, które mogą wywołać zakażenie. Dostanie się do organizmu szkodliwych czynników aktywuje odpowiedź układu odpornościowego, dzięki czemu możliwa jest ich prędka inaktywacja.
Za prawidłowe działanie naszego układu obronnego odpowiadają białe krwinki (leukocyty). Leukocyty są tworzone i magazynowane w wielu miejscach  organizmu (m. in. w grasicy, śledzionie, szpiku kostnym i węzłach chłonnych). Przenoszone są naczyniami limfatycznymi oraz przez krew.

Warto zwrócić uwagę na to, że znacząca część naszej odporności znajduje się w jelitach. Tkanka limfatyczna związana z błonami śluzowymi przewodu pokarmowego zawiera ponad 70% limfocytów całego organizmu i tworzy złożony system odpornościowy. W rozwoju takiego systemu podstawowe znaczenie mają bakterie jelitowe, zasiedlające przewód pokarmowy.

System immunologiczny również dotykają różne zaburzenia, a wtedy jego funkcja jest osłabiona bądź całkowicie zablokowana. Warto zatem zadbać o podaż odpowiednich witamin, minerałów, składników odżywczych i składników stymulujących powstawanie korzystnej mikroflory jelitowej.

 

Zachowaj odporność:

1. Dieta obfitująca w warzywa, owoce, kiszonki

2. Suplementy: wit. C, D, tran, probiotyki

3. Zioła: np. lipa, jeżówka, mniszek

 


Dieta

Dieta ma szczególne znaczenie w zachowaniu odporności. Powinna ona obfitować w warzywa, owoce jak i tłuste ryby (eko). Warzywa, owoce (zwłaszcza ciemne jagodowe) i przyprawy (np. pietruszka, bazylia, koper)  zawierają witaminy i minerały w naturalnej, najlepiej przyswajalnej formie oraz bogactwo antyoksydantów wyhamowujących stan zapalny w organizmie. Mile widziane są również kiszonki oraz oleje roślinne stosowane na zimno (olej rydzowy, konopny czy lniany).  Warto zadbać o prawidłową podaż białka, gdyż przeciwciała produkowane przez leukocyty to właśnie substancje białkowe.

Zdecydowanie warto stosować dietę niskoglutenową (bez pszenicy) z uwagi na to, że nadmiar glutenu rozszczelnia nasze jelita. Unikajmy „marketowych wyrobów” nabiałowych i mięsnych, gdyż często zawierają one nie tylko hormony wzrostu, ale też antybiotyki, które mogą powodować wtórnie powstawanie antybiotykooopornych szczepów bakteryjnych. Antybiotyki w żywności mogą mieć związek z zaburzeniami funkcjonowania mikroflory jelitowej, chorobami jelit czy zaburzeniami metabolicznymi. Unikajmy także cukru – stanowi on pożywkę dla niekorzystnych bakterii jelitowych, powoduje wahania glukozy i insuliny we krwi oraz ogólnie może osłabić odporność. Alternatywą dla cukru może być ksylitol – jest on pożywką dla pożytecznych bakterii w jelitach, w związku, z czym działa jak prebiotyk.

Oto produkty wykazujące bardzo wysoką skuteczność w pobudzaniu układu odpornościowego, są łatwo dostępne i stosunkowo tanie:


Czosnek, cebula: allicyna w nich zawarta niszczy m.in. paciorkowce, gronkowce (wywołujące liczne infekcje np. układu oddechowego, pokarmowego) i pałeczki okrężnicy (najczęstsza przyczyna infekcji dróg moczowych, zatrucia pokarmowe). Pomocne przy zapaleniu zatok, bólu gardła, grypie, przeziębieniu, zakażeniach jelitowych.

Propolis (kit pszczeli): jego silne antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne właściwości wynikają najprawdopodobniej ze współdziałania ponad 200 różnych substancji (pyłek kwiatowy, olejki eteryczne i inne). Propolis zwalcza choroby infekcyjne takie jak opryszczka, grypa, zapalenie oskrzeli, zapalenia zatok i migdałków.

Imbir: sprawdzi się w przypadku infekcji układu pokarmowego spowodowanych przez bakterie. Wykazano, że zwalcza takie patogeny, jak Salmonella i Listeria przyczyniające się do zatruć pokarmowych czy zapalenia jelit. Imbir dodaje się do sushi (zawiera surową rybę) i owoców morza, które mogą zawierać potencjalnie patogenne bakterie.

Chrzan: świeży korzeń chrzanu ma działanie bakterio- wiruso- i grzybobójcze, (dzięki substancjom, takim jak lizozym i fenyloetyl). Chrzan w postaci syropu przyda się w przebiegu infekcji dróg oddechowych. Syrop z chrzanu ma działanie wykrztuśne i odkażające. Można go także zastosować w uciążliwym kaszlu oraz zapaleniu oskrzeli.

Kiszonki: kiszona kapusta, ogórki, sok z kiszonej kapusty wspierają rozwój dobroczynnej flory bakteryjnej w jelicie i uszczelnianie jelita, gdzie znajduje się 70% odporności.


 

Suplementacja

Niestety nie wszystkie niezbędne nam witaminy i minerały jesteśmy w stanie wprowadzić do organizmu z diety. Odpowiadają za to ziemie zubożone w minerały, uprawy szklarniowe i stosowanie pestycydów.  Z tego powodu warto wprowadzić naturalną multiwitaminę (np. pochodzenia roślinnego) w małej dawce.


Najbardziej niedoborową witaminą w okresie jesienno-zimowym w naszym klimacie, jest witamina D. Jej niezbędna dawka zależy od wieku, ilości tkanki tłuszczowej i aktualnego stężenia we krwi. Przed wprowadzeniem suplementacji warto zbadać jej poziom. Zalecana dawka może się wahać od 1000 do nawet 10000 jednostek miary na dzień.

Tran – zawarte w nim kwasy tłuszczowe omega-3 (DHA/EPA – również występują w tłustych rybach) oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) mają silne właściwości przeciwzapalne i wspomagające układ odpornościowy. Witaminy te występując razem działają synergistycznie, co potęguje ich korzystne oddziaływanie.


Przydadzą się również owoce z dużą zawartością naturalnej witaminy C, np. sproszkowana acerola lub camu camu.  Spośród wielu działań  tej witaminy, jej dobroczynny wpływ na układ odpornościowy wynika z udziału w produkcji kolagenu, a więc i zapewnianiu szczelność naczyń krwionośnych. Poza tym komórki odpornościowe potrzebują do działania witaminy C (nasilanie działania neutrofili, które chronią organizm przed drobnoustrojami).

Niezbędne jest również stosowanie dobrej jakości probiotyków, które mają za zadanie uszczelniać jelito, produkować niektóre witaminy oraz w sposób naturalny „trenować” nasz układ odpornościowy w tkance limfatycznej związanej z błonami śluzowymi przewodu pokarmowego. Probiotyki hamują wzrost lub unieszkodliwiają niekorzystne mikroorganizmy występujące w jelicie gdyż, konkurują z nimi o substancje odżywcze (witaminy, czynniki wzrostu) oraz produkują kwas mlekowy, dzięki czemu obniżają odczyn pH jelit i w ten sposób bezpośrednio zwalczają mikroorganizmy potencjalnie chorobotwórcze. Probiotyki zapewniają w ten sposób ochronę przed szeroką skalą patogenów jelitowych, jak np. bakterie szczepu Salmonella, Shigella oraz i inne bakterie chorobotwórcze, Clostridium, Helikobacter lub drożdże Candida albicans.

 

Napary z ziół

W celu pobudzenia naszej odporności można również sięgnąć po naturalne zioła. Oto kilka roślin, które warto wykorzystać:


Lipa drobno- i szerokolistna: napar z kwiatostanu wykazuje działanie napotne i przeciwzapalne. Polecany jest w łagodnych nieżytach górnych dróg oddechowych z towarzyszącym kaszlem, także w zapobieganiu oraz leczeniu początków przeziębienia.

Malina właściwa: napary z suszonych owoców stosuje się w chorobach układu oddechowego przebiegających z podwyższona temperaturą. Maliny zawierają witaminy i minerały działające wzmacniająco na organizm.

Jeżówka (Echinacea) – ziele jest składnikiem wielu zielarskich mieszanek na odporność. Ma działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze oraz napotne.

Dzika róża: jej owoce są zasobne w witaminę C (nawet 40 razy więcej niż cytrusy). Jest w nich też dużo innych witamin – A, B1, B2, E, K, a ponadto kwasu foliowego, karotenoidów, flawonoidów, kwasów organicznych, garbników, pektyn. Herbatka działa wzmacniająco oraz napotnie.

Mniszek pospolity: syrop z kwiatów polecany jest w przewlekłym nieżycie gardła i oskrzeli. Jako środek pomagający zwalczać przeziębienie polecany jest także miód otrzymywany z kwiatów mniszka.




 
Nie ma cudownej pigułki na odporność (i wszelkie inne schorzenia), zatem podstawą jej wzmacniania jest stosowanie jednocześnie, odpowiedniej diety, suplementacji, ziół oraz dbanie o umiarkowaną aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Lepiej zapobiegać niż leczyć.


Pin It