WTORKI i CZWARTKI: konsultacje w gabinecie; PONIEDZIAŁKI i ŚRODY: konsultacje telefoniczne

Dieta a trądzik

Trądzik to choroba skóry, która dotyka nie tylko nastolatków, ale i dorosłych. Trądzik ma zwykle podłoże dziedziczne – u osób podatnych na zachorowanie gruczoły łojowe produkują więcej sebum a skóra nadmiernie rogowacieje. Złuszczony naskórek blokuje wtedy ujścia gruczołów łojowych, tworząc zaskórniki. Stają się one podłożem dla rozwoju bakterii znajdujących się w mieszkach włosowych.

U nastolatków problemom z cerą sprzyja raptowny wzrost wydzielania hormonów płciowych, które silnie pobudzają do pracy gruczoły łojowe. Po 20 roku życia, gdy poziom hormonów jest już stabilny, problem sam znika. Trądzik u dorosłych nie jest już tak oczywistą prawą. Przypuszcza się, iż niektóre osoby mają po prostu osobniczą skłonność do nadmiernej produkcji sebum. Czynność gruczołów łojowych może zwiększać się pod wpływem wahań hormonalnych, stresu, a także wskutek przyjmowania niektórych leków (np. antydepresyjnych, hormonalnych, kortykosteroidów).

Naukowcy są zgodni, że nie można dłużej ignorować ewentualnego wpływu spożywanych pokarmów na ryzyko wystąpienia trądziku, a lekarze dermatolodzy powinni wiedzieć, co mogą doradzić swym pacjentom w takiej okoliczności.

Nie tylko skłonności genetyczne czy jakość żywienia mogą mieć wpływ na trądzik. Również niedobory witamin i minerałów oraz stan mikroflory jelitowej mają istotne znaczenie. Gdy występują niedobory mikroskładników odżywczych i/lub w jelicie pojawiają się w nadmiarze niekorzystne bakterie, wówczas mamy do czynienia z obniżeniem poziomu detoksykacji jak i pośrednio z zaburzenia gospodarki hormonalnej. Niemałe znaczenie mogą mieć również nadwrażliwości pokarmowe IgG-zależne, które mogą nasilać stany zapalne również w skórze.

W diecie osoby ze skłonnością do trądziku powinny znaleźć się przede wszystkim produkty jak najmniej przetworzone, obfitujące w witaminę A, która normuje wydzielanie sebum. Witamina ta produkowana jest w naszym organizmie z beta-karotenu, warto więc spożywać pokarmy takie jak większość czerwonych i pomarańczowych warzyw (np. czerwona i żółta papryka, pomidory, marchewki).

Do diety przeciwtrądzikowej należy włączyć dużo zielonych warzyw jak szpinak czy brokuły, gdyż obfitują w witaminę B6, która działa na naszą skórę tonizująco, jednocześnie zmniejszając liczbę wyprysków. Właściwie to prawie wszystkie witaminy z grupy B warto uzupełnić, bowiem łagodzą one schorzenia skórne. Źródłem tych witamin są orzechy, rośliny strączkowe, pestki, drób, ziemniaki, pełnoziarniste pieczywo, jaja, drożdże, kiełki.

Kwasy tłuszczowe omega-3 (występujące w tłustych rybach), jako naturalny budulec błon komórkowych poprawiają stan cery zmniejszając stan zapalny i poprawiając uelastycznienie.

Dieta przeciwtrądzikowa powinna zawierać także sporo cynku. Działa on leczniczo na trądzik i ułatwia gojenie się ranek. Niedobór cynku w organizmie może pogłębiać zmiany skórne. Dużo tego pierwiastka zawierają owoce morze (wśród nich głównie małże i ostrygi), rośliny strączkowe, ryby, kasze, drób, słonecznik, jaja, żytnie pieczywo. Warto jadać brokuły, kalafior, kapustę: ich składnikiem są glukozynolany, które wpływają na aktywność enzymów usuwających toksyny.

Osoby ze skórą trądzikową powinny unikać dań przyprawionych na ostro. Właśnie takie przyprawy powodują, że skóra wydziela więcej sebum. Działanie stymulujące wydzielanie sebum mają także wysoko jodowana sól, krewetki oraz sushi. Trądzik nasilają też pleśnie obecne w nieświeżych orzeszkach oraz w importowanych owocach, które były źle przechowywane. Jeżeli mamy możliwość, to zaopatrujmy się w owoce krajowe. Niekorzystnie na cerę działa również cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, oczyszona pszeniaca, dania smażone, czekolada, wieprzowina, nabiał, utwardzone tłuszcze roślinne (trans) czy mocna kawa.

Jeśli chodzi o suplementy i zioła pomocne w walce z trądzikiem to są to przykładowo: olej z ogórecznika (stosowany doustnie), napar z fiołka trójbarwnego czy napar z pokrzywy zwyczajnej oraz probiotyki wieloszczepowe.

Pin It