Jakie suplementy warto brać?

Nasz rynek zalewany jest coraz to większa ilością suplementów. Mamy do wyboru wiele form danej substancji: w tabletkach, kapsułkach, żelach czy płynie. Pozornie nieistotne różnice w produktach mogą mieć istotny wpływ na skuteczność suplementacji a taką różnicą jest właśnie forma preparatu. Oczywiście najlepiej by suplement był składem jak najbardziej zbliżony do natury. Wiadomo, iż np. witamina C najlepiej wchłania się z naturalnymi bioflawonoidami występującymi w owocach. Witaminy A, D, E czy K najbardziej wydajne są gdy występują razem w tłuszczu. Witaminy z grupy B najlepiej biodostępne są w preparacie kompleksowym, gdyż również występuje tu synergia we wchłanianiu.

PAMIĘTAJ: NIE TYLKO FORMA, ALE I SKŁAD PREPARATU JEST ISTOTNY. ZAWSZE CZYTAJ ETYKIETY. IM WIĘCEJ SZTUCZNYCH DODATKÓW TYM GORSZEJ JAKOŚCI JEST PREPARAT.

Jakie stosować suplementy? Jakie suplementy warto brać? Czy zawsze suplementy są niezbędne?

Mówi się, iż powinniśmy dostarczać wszelkich witamin i minerałów z żywności. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Niestety obecna żywność zawiera nawet do 90% mniej witamin i minerałów niż w latach np. 80 ubiegłego wieku. Spowodowane jest to wyjałowieniem gleb (monokulturowe uprawy), stosowaniem sztucznych nawozów i pestycydów. Przykładowo spadek ilości witamin z gr. B w bananie wynosi aż 95% (patrz tabela utraty wartości odżywczych). Zatem zastosowanie dobrej jakości witamin czy minerałów wydaje się zasadne.

Często suplementacja jest wręcz niezbędna w naszym rejonie geograficznym. Mowa tu przykładowo o stosowaniu witaminy D w okresie jesienno-zimowym (nie możemy wówczas wystawiać się na działanie promieni słonecznych), czy selenie (żyjemy na glebach ubogich w selen). 
Skoro niedobory witamin im minerałów są powszechne warto zainteresować dostępnymi preparatami. Czy zastanawialiście się kiedyś jaka forma suplementu jest najlepsza? Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym wariantom: tabletkom i kapsułkom, żelom i płynom.

Tabletki i kapsułki

Przyjmuje się, iż przyswajalność tego typu preparatów wynosi od 30% dla tabletek do 50% dla kapsułek. W przypadku zastosowania preparatu w tabletce następuje stopniowe uwolnienie związku uzależnione przez jej rozpuszczenie w przewodzie pokarmowym. Nieprawidłowy dobór substancji pomocniczych czy obecność zanieczyszczeń, może skutkować powolnym rozpadem tabletki. Tabletki „obciążają” żołądek szczególnie jeśli przyjmowane są kilka razy dziennie. Aromaty, barwniki towarzyszące w proszku mogą podrażniać jelita i powodować różne dolegliwości (np. gazy, wzdęcia czy biegunki). W produktach w formie tabletek czasami można wykryć substancje których nie ujęto w ulotce produktu. Wygoda stosowania i przechowywania jest jednak istotna. Z produkcyjnego punktu widzenia lepszym wyborem są tabletki. Są one najbardziej stabilne i trwałe.

Czas rozpadu kapsułki jest 4-krotnie krótszy niż tabletki, co może znacznie poprawiać biodostępność - tak jest przykładowo w przypadku witaminy D. Właściwość ta przemawia na korzyść kapsułek. Zdarza się jednak, że kapsułki mogą spowodować problemy żołądkowe w postaci odbijania się. Dzieje się tak w przypadku nieprawidłowo działającego układu pokarmowego albo w wyniku przyjęcia dużej ilości kapsułek.

Kapsułki ulegające rozpuszczeniu dopiero w jelitach, nie zawsze w 100% ulegają rozkładowi. Zdarza się, że niestrawiona otoczka zostaje wydalona, co może budzić wątpliwości co do bezpieczeństwa i efektywności stosowania tego rodzaju suplementu.


Żele

Żele w wszystkich dostępnych form preparatów mogą poszczycić się najwyższą, sięgającą nawet 100% biodostępnością. Dzięki strukturze żelowej mogą już zacząć wchłaniać się w jamie ustnej, lepiej też i na dłużej przylegają do kosmków jelitowych co daje więcej czasu enzymom trawiennym na poprawne ich strawienie i przyswojenie. Im bardziej naturalny skład żelu tym lepsza biodostępność np. naturalne ekstrakty roślinne w żelu są bardzo dobrej jakości i biodostępności. Saszetki żelowe są również bardzo wygodne i stanowią alternatywę dla ciężkich suplementów w płynie gdy musimy zabrać je w podróż lub do pracy. Są także trwalsze niż suplementy w płynie i cechują się lepszą wchłanialnością niż tabletki czy kapsułki , co oznacza, że codzienne ich spożywanie nie zawsze jest konieczne.

Płyny

Płyn jest dobrze przyswajalną formą suplementu. Jednak nieco gorzej strawialną niż żel. Płyn szybciej pasażuje jelito i nie tworzy powłoki na kosmkach jelitowych, co skraca czas kontaktu z enzymami i naczyniami krwionośnymi. Jest to jednak dobra forma suplementacji dla osób, które powinny spożywać więcej wody (np. w chorobach stawów, zaparciach, intensywnym wysiłku fizycznym). Minusem płynów jest ich duża objętość i waga. Znacznie wygodniej zabrać ze sobą w podróż 30 gramową saszetkę żelową niż 300 mililitrową butlę płynu.

Pin It